Leeuwarden- DeGoorn - Reisverslag uit De Goorn, Nederland van Renee en Leo - WaarBenJij.nu Leeuwarden- DeGoorn - Reisverslag uit De Goorn, Nederland van Renee en Leo - WaarBenJij.nu

Leeuwarden- DeGoorn

Blijf op de hoogte en volg Renee en Leo

23 Juni 2019 | Nederland, De Goorn

Vanochtend 0815uur fietsen bepakt uit de garage, waarna we aangenaam werden verrast door Reina en Fokke die de Skûtesân binnen kwamen fietsen om ons uit te zwaaien.

vervolgens op weg richting Stavoren.

De geschiedenis van het “vrouwtje van Stavoren”, was een rijke koopmansweduwe in de 13e eeuw de tijd dat Stavoren.

Stavoren is de oudste en was weleer de grootste en rijkste stad van Friesland.

Het vrouwtje was eigenaresse van een vloot Koggen , ze gaf een kapitein van een van haar schepen opdracht om de waardevolste lading op zijn zeereis te vergaren. Uiteindelijk komt hij terug met een lading tarwe waarvan hij dacht dat dit zeer waardevol was in een tijd van schaarste)zij kwaad en liet de lading dumpen in het IJssel meer. Een oude man uit het volk zei dat ze voor haar hoogmoed zou worden gestraft.

er komt nog een tijd dat U zult gaan bedelen sprak hij,toen nam ze een gouden ring van haar vinger en gooide die in de golven.

en sprak” Zomin deze ring uit de zee terugkeer, zomin zal ik tot de bedelstaf vervallen”.

Korte tijd later vond de dienstmeid vd weduwe de ring in de ingewanden van een schelvis die ze voor de middagmaaltijd bereidde.

enkele dagen later bereikte haar het bericht dat al haar schepen met man en muis waren vergaan.

zo kwam de voorspelling uit , de eens zo rijke weduwe verviel tot de bedelstaf.

en toen op de boot naar Enkhuizen, waarna we 30 km wegtrapten om te arriveren bij ons 1e overnachting en wel een tuinhuis bij vrienden van de fiets in De Goorn, dichtbij Avenhorn .

nu nog ff met kop thee in de thee voor ons tuinhuis en wacht ons morgen weer een volgende rit naar Oegstgeest.

• 24 Juni 2019 - 05:44

Hannie Bruinsma-van Der Mark:

Lieve Renée & Leo
    Geweldig om jullie verhaal te lezen. En de geschiedenis van het vrouwtje van Stavoren. Jullie hebben mooi weer. Prachtig Op Skutesan alles goed. Gisteren heb ik om het huis gelopen. En daarna op de hometrainer. Ja het echte fietsen laat ik nog maar aan jullie over. Ben zo blij wat ik nu kan. Straks weer naar de Revalidatie.Jullie ook nog veel fietsplezier en vindt het super om jullie verhaal te lezen.LiefsDouwe en Hannie.