Moorsel naar Doornik(Tournai) - Reisverslag uit Doornik, België van Renee en Leo - WaarBenJij.nu Moorsel naar Doornik(Tournai) - Reisverslag uit Doornik, België van Renee en Leo - WaarBenJij.nu

Moorsel naar Doornik(Tournai)

Blijf op de hoogte en volg Renee en Leo

28 Juni 2019 | België, Doornik

Vanochtend voor ons doen vroeg op t zadel(9.30uur) en via nog klein stukje fietspad op voormalig spoorweg naar Aalst, daar start van omleiding om bij het jaagpad langs het kanaal de Dender te komen.
Daar een prachtige route via dat voormalige , en nu geasfalteerd, jaagpad.
Was qua omgeving beetje vergelijkbaar met de route langs het Canal de Midi in zuiden v France.
Ochtends nog heerlijk peddelen bij temp van 20 gr, maar begin middag steeg het kwik snel naar 28 gr.
Middags langs Abdij in Lessines gereden gestopt en de kruidentuin bewonderd(monnikenwerk hihi), de Abdij had ook een ijskelder, hebben we bezichtigd, je daalde 2 mrt en de temp was al 15 gr lager dan buiten. Winters werd uit de bevroren Dender ijs gekapt en in de kelder opgeslagen, de historie schrijft dat men dan de gehele zomer ijs had om voedsel of anderzijds te koelen.
Ook nog het originele exemplaar van “ manneke pies” gezien op het dorpsplein van Geraardsbergen. Dit exemplaar is van 1459 en ouder dan zijn tweelingbroertje in Brussel. Wel een heel klein manneke.
het laatste deel vd route op betonnen wegen wel door de landerijen, maar ook auto,s. Alle betonnen rijplaten waren genummerd viel ons, men kon ons niet vertellen waarom

We liggen nu gedoucht nog ff uit te puffen in Hotel Cardinal in centrum Tournai. Zo meteen drankje op een terras( lekker Belgisch biertje voor Leo en roseetje voor de dame.)
Dit is een aangepast verslag.
Groet

• 28 Juni 2019 - 15:43

Hannie:

Hallo Renée & Leo
    Ik ben blij dat goed met jullie gaat. Wat een prachtige fietstocht hebben jullie weer gehad.Het wordt het komend weekend ook warm weer. Lekker zweten . Op Skûtesân gaat ook alles wel. Wat hebben jullie toch een conditie geweldig.Morgen maar weer lekker verder fietsen. En wij lezen het verhaal wel. Veel liefs lieve buurtjes Douwe& Hannie

• 29 Juni 2019 - 04:57

Fokke En Reina:

Hebben jullie in Geraardsbergen ook nog “de muur” gezien/beklommen ?

• 03 Juli 2019 - 05:48

Van Der Woude Fietsen:

Wat ontzettend leuk om wederom jullie verhalen te lezen.
    Tot nu toe lijkt alles voorspoedig te gaan en het weer is heerlijk.
    Heel veel plezier op jullie reis!

Groeten van der Woude fietsen - Nico Bert Anne en Remco

Verslag uit: België, Doornik

4e etappe

In Alblasserdam na ontbijt vertrokken ri Hoogstraten in België alwaar onze volgende pleisterplaats zou zijn.

gelukkig een redelijk koele dag met max 25gr, door nog klein stuk polderlandschap , met de waterbus van fa Doeksen:grinning: de oversteek van de Merwede naar Dordrecht, hetgeen een wel heel mooie oude havenstad is.Hier koffiestop in een chocolaterie mm. Daarna verder ri zuiden over de Moerdijkbrug

via Lage Zwaluw naar Breda. Vlak voor Breda een enorm perceel roze papavers.

Uit papavers kan opium worden bereid, maar ook maanzaad voor de bakkers, dat laatste zal hier wel het geval zijn:cherry_blossom::baguette_bread::yum: .

In Breda een lunchstop , daarna door naar onze zuiderburen.

Een prachtig stukje route door de natuur langs een meanderende Mark.

Nog ff foto bij een oude grenspaal nr 218, en op naar ons overnachtings adres.

We probeerden ons te melden via een klopper op de deur, maar er werd niet gereageerd, dus eerst maar naar het stadje, voor een gezellig en smakelijk verblijf op het terras van een eetcafé . :beer::wine_glass::knife_fork_plate:

Daarna weer terug en na ons gedoucht en geïnstalleerd hebbende nog een kop thee bij de gastvrouw en heer op terras met uitzicht op een enorme oppervlak met allerlei beestenspul. Pauwen, zwarte Ganzen, bergeenden , geiten,kippen etc.

Leek wel een kinderboerderij.

Morgen weer koele dag(heerlijk fietsen) met mogelijk net zoals vandaag noordelijke wind richting Aalst.