Quesmy-Clermont-Agnetz - Reisverslag uit Clermont, Frankrijk van Renee en Leo - WaarBenJij.nu Quesmy-Clermont-Agnetz - Reisverslag uit Clermont, Frankrijk van Renee en Leo - WaarBenJij.nu

Quesmy-Clermont-Agnetz

Blijf op de hoogte en volg Renee en Leo

01 Juli 2019 | Frankrijk, Clermont

Na een rustige overnachting op het Chateau in Quesmy , vroeg uit de veren(nou ja veren:wink:),

om even na achten op het zadel.

vandaag een pittige dag in een steeds sterker glooiend landschap tussen graanvelden van Piccardie. Overigens ook nog wel enkele andere gewassen die worden verbouwd.

We ontdekten peultjes, rode kool, suikerbiet en piepers.

Renée was gecharmeerd van de omlijsting cq lateien boven ramen en deuren van de oude huisjes in deze streek.

We passeerde Noyon die een rijke geschiedenis heeft. Een vesting Noviomagnus bestond al in de eerste eeuw aan de Romeinse routes van Milaan naar Boulogne en naar. Tournai.

voor de 9e eeuw stond er reeds een kathedraal waarin Karel de Grote in 768 tot koning vh westelijk rijksdeel werd gekroond.

De Cathédrale Notre Dame uit de 12 en 13e ( de kerken werden natuurlijk geregeld in de fik gestoken in de strijd tussen de Hugenoten en de katholieken) is een meesterwerk uit de overgangsperiode van romaans naar gotische bouwkunst.

In Nyon nog wat lekkernijen gekocht bij de Boulangerie en verder ri Compeigne.

onze buurman Jan de Groot wees ons op spoorwagon die in Compeigne moest staan, waar ah eind vd 1e wereldoorlog de Duitsers moesten capituleren, terwijl ah begin vd 2e wereldoorlog in diezelfde wagon de Fransen zich overgaven ad Duitsers.

helaas staat de wagon niet bovenvermelde plaats, maar een 1/2 fietsen terugbij Choisy-au-Bac.

Wij zijn er nog geen 5 min vandaan langs gefietst.

De plaats waar hij staat heet vertaald in het Nl “ een open plaats in het bos”.

maar we zijn dus niet teruggefietst Jan, geen foto,s dus.

verder op onze route toch weer flink wat km,s op de departementale wegen, met toch af en toe flink wat auto,s die je voorbij jakkeren.

Nu uitgestrekt , straks mog ff klein hapje en dan de oogjes dicht en snaveltjes toe.

Oant Moarn!

• 01 Juli 2019 - 15:25

Hannie:

Lieve Buurtjes
    Hier het snelle duiveltje weer even.
    Schitterend om jullie verhaal weer te lezen. Uniek zo, wat jullie allemaal tegenkomen.
    De geschiedenis trekt zo mooi voorbij.
    Het waait hier nu vandaag behoorlijk hard. Gelukkig krijgen jullie daar niets van mee.
    Straks lekker slapen en morgen gezond weer op.
    Lieve Groet Hannie en ook van Douwe natuurlijk. (Hij leest over mijn schouder mee)

• 01 Juli 2019 - 15:33

Aly:

Hoi Renee en Leo.
    Volgens mij zijn jullie al een behoorlijk eind op weg en zo te lezen gaan jullie als een speer. Leuk weer al die verslagen en de geschiedenis van de streek waar jullie door fietsen. Misschien is het toch wel fijn dat het wat minder heet is.voor straks slaap lekker en morgen weer op weg naar een nieuw avontuur en wij verheugen ons weer op de mooie verhalen.
    Lieve groet. Aly

• 01 Juli 2019 - 17:06

Dionni:

Valt me toch tegen hoor, dat jullie niet even terug fietsten naar de open plek in het bos. ;-)

• 01 Juli 2019 - 17:18

Barbara:

Hoi Renee en Leo,
    Wij ontvingen vanavond voor het eerst jullie reisverslag op ons adres in de Dordogne op de mail.Waarom het nu pas is doorgezonden is mij een (frans) raadsel.
    De Internet/ WiFi verbinding -hier tussen al deze heuvels - is ook onvoorspelbaar.
    Maar goed, groot respect voor jullie inspanningen bij deze hitte.
    Vandaag was het hier gelukkig afgekoeld tot 25 gr.Prima wandelweer.
    Groet, Barbara

• 02 Juli 2019 - 07:50

Jan De Groot:

Beste Renee en Leo,

Ik heb de site van de gemeente Choisy-au-Bac even geraadpleegd en daarin werd inderdaad melding gemaakt van de wapenstilstand getekend op 11 november 1918 om 11.00 uur ten overstaan van maarschalk Foch in een aangepaste treinwagon. De Duitsers gebruikten dezelfde wagon om de Franse overgave aan het begin van hun opmars in 1940 in ontvangst te nemen.

Hart.groet van
    Jan.